Tot 60 % van organisaties heeft het probleem. Een belangrijk deel van de bedrijfsstrategie wordt niet uitgevoerd door gebrekkige implementatie. Dat wijst o.a. een onderzoek gepubliceerd in de Harvard Business Review (2013) uit. Er is te weinig afstemming tussen senior en middenmanagement en het ontbreekt aan zicht op de stappen die nodig zijn om strategische plannen succesvol door te voeren. Dat zijn de eerste resultaten uit The Strategy Execution Barometer waaraan meer dan 1400 organisaties in 36 landen en 29 sectoren hebben meegedaan.
Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van het senior management niet weet of het middenmanagement bekend is met de strategie. Eén derde van de ondervraagde senior managers heeft nog nooit aan het middenmanagement gevraagd of ze de strategie snappen. Bovendien is slechts 17 procent van de ondervraagde managers tevreden met de strategiedoelen van hun collega’s. Bijna een kwart (24 procent) van de managers weet niet eens welke doelen collega’s hebben als het gaat om strategie.
Ontbrekend inzicht in benodigde stappenManagers moeten niet alleen inzicht hebben in wat de strategie precies behelst, ze hebben ook een gedetailleerd overzicht nodig van wat van belang is om de strategie uit te voeren. Een derde van de ondervraagde managers mist het overzicht van wat nodig is om de strategie uit te voeren. De Belg Jeroen de Flander, een van de initiatiefnemers van The Strategy Execution: “Het komt nu te vaak voor dat in principe goede strategische plannen niet gerealiseerd worden door gebrekkige uitvoering. Aan de ideeën ligt het niet, maar de capaciteit tot effectieve implementatie schiet tekort.”
Neem zelf de handschoen op Er valt veel winst te halen als het gaat om het laten leven van de papieren strategie. De belangrijkste problemen liggen bij het omzetten van strategie naar actie. Of, zoals de onderzoekers het verwoorden: “Initiative management is the point where organisational performance meets individual performance, where people are added to the equation, where your strategy is translated into practice or remains on paper forever. It’s a crucial Strategy Execution step.” Slechts 27 procent van alle onderzochte organisaties meent dat de strategische initiatieven goed worden gemanaged.
Er zijn kortweg 5 activiteiten die helpen om deze eerste fase – de initiatief fase – succesvol te maken:
- Verzamel, selecteer en prioriteer de juiste initiatieven
- Optimaliseer het toedelen en inplannen van de juiste middelen
- Professionaliseer projectmanagement en projectmanagers
- Excelleer in procesbegeleiding, project- en programmamanagement
- Manage als directie de volledige portfolio van strategische initiatieven.
Wilt u meer informatie over het succesvol implementeren. Neem contact op met Rico van der Schee.
Bronnen: Harvard Business Review, The performance company.